svg loader
Har du idiotiske Facebook-venner?

Årets “la oss være kryptiske og late som om vi gjør det for kreftsaken, fnis!”-melding.

Jeg skrev om irriterende “kampanjer” om brystkreft på Facebook i både 2013 og 2014, så dette ser ut til å bli en ca årlig greie. Nå har jeg tross alt kommet på en streak, så jeg kan jo ikke bare slutte nå? Kan jeg vel?

I år har du kanskje lagt merke til en haug i Facebookfeeden din som plutselig er forelska, men ikke vil si noe mer om det? Eller kanskje noen plutselig er homofile, har vunnet masse penger på flaxlodd eller skal bli foreldre, men vil ikke si noe mer om det? Visste du at det er for å skape oppmerksomhet rundt brystkreft?

Det er et par ting alle disse idiotiske “kampanjene” opp gjennom åra har til felles:

  1. Ingen har visst at det har handlet om brystkreft før noen enten har sendt dem kjedebrevet eller noen har irritert seg over å i det hele tatt ha fått den og postet den på Facebook. Som f.eks screenshotet på siden her.
  2. De sier at du  gjøre ting. Ellers er du dum. Ikke ødelegg leken for alle oss andre, plz. Om du ikke er med, bryr du deg ikke om de stakkars menneskene som får brystkreft. (Dvs, de fleste snakker om de stakkars damene som får brystkreft, uten å tenke på at det rammer menn og, selv om det ikke er i like stor grad.)
  3. Det er null info om hva du faktisk kan gjøre for å hjelpe saken.

Årets lek påstår den er “2015 breast cancer awareness game”. De skal ha for å ikke kalle det “brystkreft forskning uke” eller andre greier som ser ut til å ikke ha fått med seg rosa sløyfe-oppstyret som kommer hver oktober. Jeg har allikevel noen problemer med navnet. Spesielt med bruk av ordet “awareness”.

La oss se hva ordbøkene sier om ordet:

awareness

[uh-wair-nis]

noun
1.
the state or condition of being aware; having knowledge; consciousness:
The object of the information drive is to raise awareness of what spreads HIV/AIDS.

(dictionary.com)

awareness

Syllabification: a·ware·ness
Pronunciation: /əˈwernəs/

noun

Knowledge or perception of a situation or fact:
we need to raise public awareness of the issue;
there is a lack of awareness of the risks.

(oxforddictionairies.com)

Awareness kan på norsk oversettes til “oppmerksomhet” eller “bevissthet“. Når vi snakker om awareness-campaigns på engelsk handler det om å bevisstgjøre folk om en sak, eller å skape oppmerksomhet rundt saken. Oftest med mål om å sørge for at folk er med på å gjøre noe for/mot saken. I kreftsaken gjelder dette gjerne å gi penger og/eller tid. Helst begge deler. Når det gjelder brystkreft er en del av målet gjerne å få deg til å se og kjenne etter symptomer jevnlig.

Awareness? Virkelig?

Der jeg har størst problemer med årets (og alle tidligere) “leker” er påstanden om at det skal føre til oppmerksomheten rundt kreftsaken. Hvem er det som skal bli oppmerksom på den? De som blir lurt? Om du har hundre venner på Facebook og 10 kommenterer eller liker (som er kriteriet i denne runden) har du 90 du ikke forteller om brystkreft. 90% av vennene dine får ikke med seg denne edle saken din. Og det er om du er heldig. De færreste har kun 100 venner. De færreste statusene jeg har sett har likes/kommentarer fra flere enn 20. I snitt ut fra de jeg kjenner som har lagt ut, har det kommet mindre enn 1% som ifølge “reglene” skal få høre om brystkreften. Konge. Masse oppmerksomhet der, du.

Det er virkelig noe som skurrer når man snakker om å gi oppmerksomhet til en sak, men man skal absolutt ikke si at det er det man gjør. Hvem er det som virkelig tror man får utrettet noe på den måten?

Facebook er full av tullete leker. Det er til enhver tid en stor haug tester folk tar, “send videre hvis…”-greier, “lik om X, del om Y” osv. Vi gjør utrolig mye rart offentlig for å få oppmerksomhet. Hvorfor ikke bare være ærlige om det er det vi vil?

Gjør noe som hjelper

Til alle mine internettvenner som prøver å gi oppmerksomhet til gode saker, håper jeg dere også gir noe som virker til de samme sakene. Om du virkelig bryr deg om brystkreftsaken, kan du støtte kreftforeningen her. Om det er brystkreft spesielt du vil gi til kan du gi til Rosa Sløyfe-aksjonen her.

Bli med på å ødelegge leken!

Jeg er ikke den eneste som irriterer meg over dette. Mange skriver bedre enn meg om saken.  Ta Dave Luis. Søsteren hans har brystkreft og moren deres døde av det. Han skriver følgende på bloggen sin:

The ice bucket challenge was important in another way: it forced action and donations as integral parts of the awareness campaign, resulting in millions of dollars being raised for research into a cure for ALS.

By contrast, this thoughtless Facebook status hijacking game has not raised one cent; has not educated about early detection or treatment. It has done nothing, except get people’s backs up.

It’s not clever. It’s not funny.

ALS-utfordringen var morsom! Det finnes mange videoer der ute av folk som kaster en iskald bøtte over hodet og forteller folk hvordan de kan gi penger til forskning på ALS. Gjerne med en erklæring om hvor mye de selv har gitt. Eller som den norske greia i samme stil, der folk hoppet til sjøs, oppga grunnen og hvordan man kan støtte og Kreftforeningen raket inn penger som bare det. Det er morsomt, det skaper oppmerksomhet og det hjelper.

Teite facebookleker er mer irriterende enn tankevekkende. Om det blir en diskusjon av det, begynner den mest med noen som blir irriterte før den går over til hvorvidt det her er en måte å gjøre folk oppmerksom på kreftsaken.

Gjør teite ting som hjelper!

Hopp i havet, kast ei isbøtte over deg, ta en selfie uten makeup, gro ut barten i november, gjør ting! Si til vennene dine at du hopper i fallskjerm om du får inn X antall kroner til en veldedighet du bryr deg om. Vær så tullete du bare vil!

Bare lov meg at dersom du gjør det for å “skape oppmerksomhet” at du gjør det tydelig at det er nettopp det du gjør. Om du skriver i en status at du er forelska, hva med å følge opp med grunnen etter det har gått en tid og en oppfordring til å gi til saken? Det vil vel være mye mer konstruktivt enn å være hemmelighetsfull og nekte å faktisk gi saken noe oppmerksomhet.

Om ingen vet hva det gjelder, kommer ingen til å bry seg.

Edit: Når vennene dine nå en gang absolutt skal poste teite facebookmemer, kan du kanskje være med på å vri dem til å faktisk handle om kreft? Jeg har skrevet noen forslag til svar. Hjelp meg med å fylle ut listen med flere forslag!

Comments (1)

  1. […] første Facebookdeling på forrige post fikk jeg en skikkelig «søren, det skulle jeg ha skrevet!» Så jeg gikk og lagde meg […]

Jeg vil gjerne høre hva du har å si om det jeg skriver som, så legg gjerne igjen en kommentar!

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: