Alle har sett de. Disse «lik&del»-konkurransene på Facebook. Lik en post, del med vennene dine, kanskje du må tagge en venn, vinn en ting. De siste ukene har det vært ekstremt mange påskeegg folk blant vennene mine vil vinne. Før jul var det diverse kalendergaver. I sommer blir det sikkert en del solkrem. Jeg har sett nær sagt det meste bli loddet ut på denne måten. Det er bare en liten ting.
Slike konkurranser er ikke lov. Helt sant. Det er skrevet om mange steder, men for å gjøre det enkelt kan jeg sitere Facebooks promotions guidelines direkte:
3. Promotions may be administered on Pages or within apps on Facebook. Personal Timelines and friend connections must not be used to administer promotions (ex: “share on your Timeline to enter” or “share on your friend’s Timeline to get additional entries”, and «tag your friends in this post to enter» are not permitted).
Du kan forøvrig lese resten av Facebooks page guidelines her. Anbefales.
Problemet med konkurranser
En ting jeg ofte har lurt på i disse påskeegg-konkurransene er hva du får ut av det. Hva får sykkelbutikken din i Lier ut av at ei i Lillehammer deler konkurransen? Hva får interiørbutikken din i Lillesand igjen for at noen i Trondheim deler konkurransen? Hva får frisørsalongen din igjen for at en skallet, skjeggløs fyr på andre kanten av landet prøver å vinne et påskeegg?
Klart, det kan hende at noen av disse som deler kjenner noen som er i målgruppen din, men vil du virkelig ha folk som kun er ute etter et skarve påskeegg?
Takin Kroop sa det veldig greit i en artikkel han la ut nå nylig:
Uansett hva du jobber med, og hva du gjør: rekkevidde, likes og kommentarer kan være sykt smigrende tall. Men når alt kommer til alt er det to felt i excel som betyr noe: kroner ut og kroner inn.
– Takin Kroop, les hele artikkelen her.
Tall på skjermen kan være utrolig morsomt å se på. «Forrige uke likte 500 siden min, nå er tallet oppi 1000. Hurra!» Utrolig gøy! Men hva får du igjen for det? Hvor mye tid bruker du på disse konkurransene? Hvor mye penger?
Det koster kanskje ikke så mye å kjøpe inn et påskeegg og litt godis og stappe et par produkter fra sjappa di oppi det, men det har allikevel en kostnad. I tillegg går tida du bruker på å ta bilder, legge ut posten og telle likes. Og delinger. Og finne ut hvem som har delt OG likt, ikke minst. Og kommentert, kanskje? Og likt siden din og tagget seg selv i bildet? Ting Tar Tid. I tillegg har du en liten, finurlig ting. Folk som ikke har offentlig profil teller på delingstallet, men du kan ikke se hvem de er. Om du har en side og ser over for å finne ut hvem som har delt, vil du finne denne teksten nederst:

Trist for den som har delt for å vinne, mindre kontroll til deg.
I tillegg misforstår folk gjerne, så de liker den delte posten på veggen til vennen sin, og ikke den originale posten din, også forventer de å vinne. Men hei, dette står kanskje på den som prøver å vinne, hæ? Den som må skjønne at den må helt inn på originalposten og like og dele derfra. Også er det den som må åpne delingen av posten, sånn at du kan se at den deler, ikke sant?
Igjen spør jeg: Hva får du igjen for det? Hvorfor skal folk dele ting du vil gi bort gratis? Hva er gevinsten din? Hva vil du ha igjen? Og ikke si at du «bare vil gjøre folk glade». Du har en bedrift. Jeg regner med du ikke gjør noe uten håp om å få noe igjen på noe slags vis. Ikke all gevinst kommer i rene kroner, men gevinst vil du ha. Det hjelper ikke at 1000 mennesker liker butikken din om du ikke får en eneste kunde inn døra.
Hva tjener du på at fjortiser deler konkurranser for å vinne påskeegg fra en skobutikk som neppe selger sko i størrelsen dems? Hva tjener du på at venninna mi i Drammen deler fiskebutikken din i Ålesund?
Du som deler – hvorfor leser du ikke hele teksten?

Dette gjør jeg med posten din når du lager lik&del-kampanjer. Jeg klikker også på «Hide all from…», sånn i tilfelle du lurer. Det samme gjør flere av de jeg kjenner. Du kan gjerne se på dette som en trussel, hvis du absolutt vil det.
Det virker som om vi har blitt opplært til at konkurranse på Facebook=må dele. Ikke alle de spammete konkurransene er direkte imot Facebook sine retningslinjer. Det er ikke forbudt å oppfordre folk til å dele, eller like siden eller andre ting. Det er absolutt ikke forbudt å ha konkurranser der du må like posten. Det er ikke forbudt å ha konkurranser der du må skrive i konkurranser. Det er delingen, og å poste på andres vegg (eller din egen), og å tagge folk i bilder som ikke er lov. Det sees på som spam, og det oppleves som spam. Facebook er ikke interessert i å være en tjeneste der alt du får er spam. Da forsvinner folk, og da forsvinner de som betaler for at folk skal se innholdet dems. Enkelt og greit.
Så, vær så snill, for min og mange andres del, les gjennom konkurranseteksten. Ikke del blindt. «Del gjerne» betyr ikke «du må dele». Om du får flere sjanser for å vinne når du deler, er ikke konkurransen lovlig etter Facebooks retningslinjer, og siden kan bli stengt.
Men hei, «det kan da ikke skade…»
Hva kan du som side heller gjøre?
Nå som jeg har delt ut litt irritasjon og kritikk tenkte jeg at det også kunne være greit å komme med noe litt mer konstruktivt: Konkrete ting som får meg til å ville følge siden din.
Jeg elsker småbutikker. Jeg digger å gå i butikker i min egen verden og kikke på alt mulig slags nips og klær og ting jeg ikke finner overalt ellers. Jeg elsker å spise god mat på gode steder, og har opptil flere ganger dratt på f.eks Rå Sushi fordi et bilde av mat de serverer har dukket opp i feeden min. Som denne, der de helt enkelt sier «hei, vi har tilbud, kom innom» og legger ved et bilde av utrolig lekker sushi. Jeg fikk helt ærlig talt vann i munnen av å gå inn på siden dems for å finne et eksempel å poste her.
Frisørsalongen «min», Olimb & Co på Grünerløkka (som jeg går til altfor sjelden – sorry, Anette!), deler mye egne produkter og prosjekter og samtidig lenker til artikler om hår. Som i denne posten. Om jeg skulle fått det akkurat som jeg vil, hadde jeg gjerne sett f.eks videoer av hårtriks. Gjerne hvordan jeg kan bli skikkelig godvenn med GHD-tanga, eller hvordan jeg skal få fønet håret sånn pent. Eller litt triks i ludo for hvordan jeg skal få lagt volumpudder bra uten å få konsentrerte hvite flekker her og der. En enkel tominuttersvideo med en frisør som går gjennom småting som det der tar ikke mer tid enn du ville brukt på en konkurranse. Det trenger ikke en gang nødvendigvis være bedre kvalitet enn du får til med en iPhone, så lenge innholdet er bra. Der har du et godt eksempel på noe jeg kunne delt.
Noen som virkelig har skjønt hva jeg vil se, er Laksen Fisk & Vilt (og ja, jeg fniser også av navnet). Gå inn på siden dems, så finner du masse bilder av god, fristende mat og livet i butikken.
Kort sagt: Gi meg bilder av hva du driver med, lenk til stoff som er aktuelt for meg som liker deg, gi meg tips & triks, og gjør ting som får meg til å ville like og dele og kommentere. Du bør ikke trenge å lokke meg til å like ting. Du får ikke lengre mye igjen for å ha flest mulig til å like siden din. Du får mer igjen for de som faktisk er aktive følgere. Du får mer igjen for å ha mange poster som blir likt og kommentert og tidvis delt. Du får mer igjen for å legge ut innhold følgerne dine synes er relevant. Drit i reachen. Du trenger bare den ene for å få salg.
Det er mye jeg ikke har peiling på. Jeg vet hvordan jeg vil ha det hjemme, men er fullstendig clueless på hvordan jeg kan dekorere. Jeg liker å se bra ut, men er skikkelig dårlig på det med sminke og mote og sånn. Jeg har null peiling på hår, og kunne kanskje trengt noen som forteller meg hvordan jeg kan se at tuppene mine er så flisete at jeg virkelig burde komme meg til frisøren. Jeg liker mat, men jeg er skikkelig dårlig til å finne på ting å lage, og ikke minst finne ut hva jeg kan bruke forskjellig kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt og krydder til. Det er helt greit å nudge meg med nok info til å vite at jeg kan gjøre ting, og at du kan hjelpe meg med å gjøre ting bedre/se bedre ut. Jeg tar gjerne imot reklamen din, så lenge jeg får en viss nytte av den.
Gi meg heller ti tullete videoer av katter og valper enn ett forbanna påskeegg til.
Som Takin Kroop sa: Det eneste som teller er kroner ut og kroner inn.
Drit i å lov bort premier. Bruk heller energien på å finne ut av hva kundene lurer på. Legg heller pengene inn i poster som du booster til de du vil skal se. De du tror du får mest igjen for at ser. Du kan nå mange for en hundrings.