De fritidsvennlige dataspills fremgang

0 Posted by - 02/08/2010 - Norsk, Spill

Det ser ut til at det begynner å bli en nisje av spill som er tilsynelatende tilpasset meg på alle vis. Eller kanskje jeg bare er en del av en stadig mer skrikende målgruppe? Vi som liker spill, men også liker å ha tid til det andre vi holder på med? Vi som ikke takler å bruke for lang tid på et spill alene, men gjerne vil gape over det vi kan av det som interesserer?

Telltale Games har gjort meg lykkelig med slikt i mange år nå. Det startet for min del med at jeg fant en DVD med en sesong av Sam & Max på Game i Krokstadelva og eskalerte da jeg fant ut at de gjorde mye for å beholde meg som kunde. Etter hvert har det blitt flere sesonger Sam & Max (akkurat nå står vi rett foran sesongavslutningen til sesong 3, som du kan finne anmeldelser skrevet av meg hos n4f.no). Akkurat nå holder de dessuten på med å utvikle sesongbaserte spill av Jurassic Park og Back To The Future. To franchiser mange både kjenner og elsker.

Akkurat der har Telltale funnet en god oppskrift for å nå en del markedet av casual gamers. Oss som spiller på fritida. Hver episode tar omtrent fire timer å komme gjennom ved gjennomsnittlig spilling. I tillegg baserer de seg ofte på univers mange av oss allerede kjenner til. Wallace & Gromit har blitt en spillserie hos dem, og de har også dratt frem Lucas Arts Adventure Games gamle Monkey Island og tidligere nevnte Sam & Max. Ja, selv CSI har blitt spill gjennom Telltale.

Ja, og når vi først er inne på Lucas Arts Adventure Games, kan jeg jo i slengen nevne at de The Secret of Monkey Island og Monkey Island 2: LeChucks Revenge er ute på både Steam, Playstation Network, Xbox Live Arcade og i appstore for iPhone/iPad i Special Edition. Enda et godt eksempel på spill som ikke er for lange, men veldig underholdende å spille (men når får jeg Day of the Tentacle igjen? HMM?)

Oppi alle disse spillene som er tilsynelatende tilpasset meg og mitt liv har jeg bare en mangel. Muligheten for en god Co-op, lagt tilrette for å bli spilt på en konsoll, og ikke via nett. Jeg vil jo gjerne ha muligheten til å ha med samboeren min på det her, ikke sant?

FPS-spill der det meste kommer an på hvor flink jeg er til å sikte synes jeg for det meste er møkkjedelig (med mindre det er Team Fortress, da, og jeg spiller Heavy). Spill som Street Fighter og Dead or Alive er artige nok, men det er ingen historie der. Og hvorfor skal historien være kun for de som vil spille alene og lenge?

For et par uker siden kom et nytt spill som fikk meg til å få opp håpet. DeathSpank. Et spill der du kjemper deg gjennom mange farer og artige samtaler i jakten på The Artifact, sånn at du kan oppnå ditt fulle potensiale som blant annet «a hero to the downtrodden». Grafikken ligger rundt den nye Monkey Island-grafikken, med noen innslag av elementer du kan forvente å se i Little Big Planet. Alt er søt og tøft samtidig, og du får både brukt RPG(rollespill)- og hack&slash evner på veien.

DeathSpank lever på mange måter opp til hypen for min del. Jeg elsker spill som får meg til å brøle ut i latter, og som har en helt hinsides form for meta-humor. Da jeg fant ut at den også hadde en co-op funksjon ble jeg helt i hundre! Helt til jeg kom litt opp i level og fant ut hvor lite nyttig denne hjelperen faktisk var, da. Medhjelperen kommer i form av en rosa trollmann ved navn Sparkles (dritfett, tenkte jeg) som kan lage en klone av seg selv som eksploderer samt blåse ild, slenge ut et slags magiangrep og gi litt liv til DeathSpank. Klonene hadde det med å ta livet av oss, og liv fikk vi for det meste av potions som kom fra DeathSpank selv. Når Sparkles var nyttig, var han ganske nyttig, men man fikk ikke følelsen av at co-op funksjonen var utnyttet til det fulle. Sparkles var rett og slett ikke engasjerende nok for spiller nummer to til at han ble brukt så veldig mye. Men han er et steg i riktig retning.

Om noen i spillbransjen leser dette, vil jeg bare legge inn min stemme for å utvikle co-op funksjoner i fremtiden. Vi er på vei, men det er fortsatt et stykke å gå før jeg blir fornøyd. I det hele tatt blir jeg fornøyd av flere gode eventyrspill som ikke tar livet av fritida mi. Jeg vil jo gjerne komme meg gjennom alt?

  • Pingback: Nadia K Tokerud()

  • Enig med deg – DIGGA DeathSpank. Samboeren er henrykt fordi vi omsider har funnet et annet PS3-spill enn Heavy Rain og Little Big Planet jeg digger å spille selv – og litt snytt for kontrollen over kontrolleren…

  • Nadia

    @Ingeborg, Haha, stakkars, får han spille i det hele tatt, da? 😀

    Jeg har store håp for oppfølgeren til DeathSpank nå (for du kan ikke ha en sånn slutt og så ikke ha en oppfølger).

    Heavy Rain står på lista over «burde prøve» spill (sammen med «noen» jeg har liggende her…)

  • Min sambo og jeg hadde det gøy/fælt med Limbo en stund. Anbefales!

    Hurra for alt som ligner på LucasArts, forresten.

  • Nadia

    @KataMaren, Hmm, kanskje jeg skal få xboxen koblet til nett igjen, da? Den har blitt litt stemoderlig behandlet, siden jeg foretrekker PS3, gitt. Takk for tips!

    Lucas Arts <3 Søndag 19. September er det den årlige "Talk Like A Pirate Day". Jeg feirer den på mitt vis ved å spille gjennom det jeg rekker av Monkey Island 😀 Og ender ca alltid med å runde Day of the Tentacle innen det har gått ei uke. Nydelig!

  • Da må jeg markere 19. september i kalenderen. Men du, kan du ikke skrive dagbok over din return-to-LucasArts-reise og så blogge om det etterpå? Det hadde vært noe, det! Så kan vi som ikke har tid til sånt selv lese om de store høydepunktene 😉

  • Nadia

    @KataMaren, Hey, der sier du noe 😀 Consider it done ;D

  • Kult. Hvis du får lyst til å gjesteblogge den på Spillpikene er det bare å sende en e-post 🙂

%d bloggere liker dette: